This is my life

Nyårsafton

1 januari 2010 – efter mycket champagne och lite sömn hade jag kunnat börja det nya året med att känna mig piggare. Men efter en härlig nyårsafton finns det inget att klaga på. Emma, Niklas, Alva och Klara har lämnat Göteborg i några dagar, för att fira nyår tillsammans med oss som vanligt. Emma och jag hade en skön dag igår. Vi gick upp åt frukost, killarna tog ut stora tjejerna medan vi lade de små att sova. Sen satt vi i varsin fåtölj och drack te/kaffe och åt choklad. När de andra var tillbaka åt vi lunch och därefter åkte Emma och jag i väg och shoppade. Vi var borta några timmar, kom hem och gjorde i ordning oss för kvällen. För Andreas och Niklas såg dagen lite annorlunda ut. Niklas började med att förbereda kvällens dessert. Efter frukost blev det pulkaåkning, sedan lunch och därefter passning av fyra barn samtidigt som de fixade kvällens mat. De lyckades över förväntan. Barnen var hela när vi Emma och jag kom hem och det mesta av maten förberedd.


Nyårsaftonskvällen firade vi tillsammans med Nordine, Marie och deras lilla kille Adam. De dök upp strax innan kl. 18. Vi började med att skåla i champagne. Sedan fick barnen mat. Efter maten satte vi på en film. Alva och Klara somnade ganska snart. Ida, Tim och Adam satt faktiskt lugnt och stilla och tittade på filmen medan vi vuxna åt förrätt. Därefter lade vi barnen för natten och fortsatte sedan med middagen.


The girls - Marie, jag och Emma!




Killarna in action...


Meny nyårsafton 2009

Förrätt:
Räksallad med mango, papaya, tomat, sockerärter, avokado och rödlök, med en lime-, honungs- och chilli-vinägrett.


Vitt vin:
Paracombe (Riesling)


Huvudrätt:
Sotad (körvel, timjan, oregano, dragon, paprikapulver, chilli, chipotle, perilja, vitlök), grillad oxfile med rotfruktstårta (mandelpotatis, sötpotatis, palsternacka, morot, jordärtskocka, parmesan, grädde) serverad med nyslungad chilli-bearnaise, balsamicoreduktion, kall grillsås, brysselkål samt sauterad salladlök.


Rött vin:
Windsor (three vines), Allesverloren (tinta barocca)


Efterrätt:
Fyra sorbeter och en chokladglass, serverade med chokladdoppade jordgubbar.


Dessertvin:
Nivole (lätt porlande muscatvin)


Champagner under kvällen:
Champagne de Pompadour, Piper Heidsieck, Jean de la Fontaine, Louis Roederer


Vi sabrerade även en Chapel Hill, som vi hällde ut för att den smakade för billigt. (Inte mina ord...)



Huvudrätten (missade tyvärr bild på förrätten...)


Dessert


För att följa trenden var vi inte klara med desserten förrän tio i tolv. Då var det bara att förbereda inför tolvslaget. Vi skålade in det nya året och Alva vaknade av raketerna. Killarna skulle ut och röka cigarr och var lite högljudda i entrén, vilket väckte Ida. Så resten av kvällen låg Emma hos Alva och jag försökte få Ida att somna om. Det lyckades sådär. Vid tvåtiden gjorde jag i ordning mig för natten och gick för att sova tillsammans med Ida. Jag somnade med en gång, vaknade några gånger av att Ida försökte prata med mig men till slut somnade hon också.


En mycket lyckad dag och kväll tillsammans med underbara vänner!


#1 - ANKAN

Hej på dig raring!



God fortsättning på det nya året! Härligt att läsa om er lyckade kväll!



Ha det gott! Vi hörs! Hälsa resten av ligan.



Kram kram



ANKAN