This is my life

Kiss- och bajskväll, känsliga läsare varnas...

I flera bemärkelser. Andreas är i Malmö, så jag har varit ensam med barnen nu i kväll och det har varit hektiskt. Vi hade några fighter på väg hem från dagis (som vanligt). Bland annat om huruvida man behöver ha på sig jacka eller inte, att få Tim att sitta i vagnen, att få båda att inte springa i väg åt olika håll, att gå framåt, att stövlarna ska sitta på fötterna osv. Väl hemma ville Ida cykla och Tim springa in och leka med bilar. Eftersom det var kallt och rått ute föredrog jag att gå direkt in. Ida fick dock cykla den korta biten, ca fem meter, till garaget. Det är ett ganska högt steg för att komma in genom dörren till garaget. Ida envisades med att hon skulle lyfta in cykeln själv. Hon slet och drog, Flaggan fastnade, stödhjulen fastnade, men till slut lyckades hon.

När vi väl kommit in och fått av kläderna gick jag direkt upp för att bära över Tims säng till sovrummet. Det är lättast att sova i samma rum när man sover själv med båda barnen. Ida och Tim kom också upp och hoppade i gästsängen. Plötsligt kommer Ida inspringandes och ropar att hon behöver bajsa. Spring ner på toaletten då, sa jag. Jag hinner inte skrek hon och kom springandes till pottan som vi har på övervåningen. (Eftersom badrummet inte är klart än.) Jag hann inte det kom i trosorna, sa hon. Jag rusade fram för att ta dem innan hon kladdade ner och halkar – i en stor klick löst bajs! Barfota!!! Uääk! Innan jag han hejda Ida kastade hon iväg bajstrosorno ut på golvet så det kom överallt. Hoppandes på ett ben försökte jag få Ida att sitta kvar på pottan, och Tim att inte springa dit eftersom han kom springandes nyfiken på uppståndelsen. Samtidigt var jag tvungen att hoppa ner för att hämta papper och trasor. Nåväl, till slut var allt upptorkat och alla rena och vi kunde skratta åt det.

Sedan var det dags att laga middag. Makaroner och korv, fancy. Ida tog första tuggan av korven och spottade ut. Jag smakade och den var så dålig. Fast det var långt före ”Bäst före” datum. Suck! Det var bara att slänga och göra smörgåsar istället. Efter maten tittade vi lite på Pippi – Ida och Tim kivades mesta tiden… Därefter var det pyamasdags. Jag tog in båda i badrummet och försökte få dem att stå tillsammans på pallen och tvätta sig. De fortsatte att bråka och efter ungefär 100 tillsägningar röt jag till ordentligt. Då blev Ida så ledsen så hon kissade en flod – rakt på Tim! Som av förståeliga skäl började skrika i högan sky. In med två gallskrikande barn i duschen, torka, torka, torka. Duscha två gallskrikande barn. När de var färdigduschade hade de i alla fall slutat skrika. Tills Tim började igen när vi hade olika åsikter gällande om han skulle gå ur duschen eller sitta därinne och ”rita” i vattnet på golvet. Efter en lååång nattning somnande båda till slut och nu är det snart sovdags för en helt utmattad mamma som håller tummarna för att barnen kommer sova hela natten.

 Jaja, de är i alla fall väldigt söta. ;-)

#1 - Malin

Hahaha=) (skrattar igenkännande) Ja ibland är det tur att dom är söta. Man får se på det så att det blir ju så många roliga historier man kan berätta efteråt.

Vi har oxå en "bajshistoria" som ägde rum för några veckor sen. Jag, Ida o Oliver var i lekparken, där i från tar det ca 1 minut att gå hem. Ida försvann upp på berget som ligger bredvid och kom ner efter ett tag och säger att hon måste gå hem på toaletten. Jag förstår att det är bråttom och försöker få med mig ungar och cyklar när Ida säger...eller förresten, jag har redan bajsat på berget (och i byxorna).....suck. Jag tänkte att det kan ju inte ligga kvar där så vi gick upp för att ta reda på olyckan (hade en påse i fickan som vi hade haft kakor i). Precis när jag ska ta upp påsen så passar lillebror på att halka precis exakt i "olyckan". Så sen gick det inte att plocka upp nånting annat än ett illaluktande barn, försöka få med sig Ida och gå hem och tvätta kläder och sanera barn. Som sagt, det låter ju lite roligt såhär i efterhand, men jag tyckte inte det va så kul då när jag försökte få Ida att förstå att man inte bajsar på berget när det tar en minut att gå hem till toan=)



Kram